Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 86 van uit Colombia

Afgelopen zondag zijn collega Ad en ik naar Bogota gevlogen om daar op maandag ons visum te kunnen verlengen. Als voorbereiding op deze actie moesten er eerst weer pasfoto's met een afwijkend formaat en achtergrondkleur gemaakt worden. Voor het visum heb je foto's van 3x3 cm met een witte achtergrond nodig en voor de daarna verplichte Colombiaanse ID-Card foto's van 3x4 cm met een blauwe achtergrond. Deze foto's laten maken is hier geen probleem en ze zijn daarnaast ook nog eens veel goedkoper dan in Nederland. Ik kreeg van ieder formaat elk 8 foto's en daarnaast nog twee gratis fotolijsten voor ca. € 9,50. Verder moesten er op voorhand een formulier ingevuld worden met allerlei vragen. Zo gauw je daarbij een foutje maakt, moet je weer opnieuw beginnen omdat doorhalingen en verbeteringen niet worden geaccepteerd. Het Ministerie van Immigratie was verhuisd en lag nog geen 100 meter van het hotel zodat we in tegenstelling tot de vorige twee keer niet voor dag en dauw uit de veren moesten. We kwamen er om 10 voor half acht aan lopen maar toen stonden er al 13 personen voor ons terwijl het kantoor om exact half acht open ging. We werden in groepjes van 6 personen binnen gelaten omdat er maar max. 6 personen gelijktijdig in de lift mochten. Boven aangekomen, werd eerst gecheckt of je moest betalen of niet. In ons geval was het gratis gezien de opdrachtgever waarvoor wij hier aan het werk zijn. Daarna was het wachten tot jou volgnummer (ik had nr. 14) op een scherm werd getoond en je naar een afgescheiden ruimte kon gaan om de eerder ingevulde papieren en pasfoto's in te leveren. Hier bleek, dat ik nog een kopie van het paspoort en een kopie van de laatste datumstempel waarop ik weer in Colombia ben aangekomen, moest overhandigen. Deze had ik niet. In dit gebouw was geen kopieermachine. Ik moest weer naar buiten en bij de buurman kon ik kopieën laten maken. Hierna weer terug, de ambtenaar zat geduldig op mij te wachten en ik kon de kopieën aan haar overhandigen. Alles werd nu goed bevonden en kon weer plaats nemen in de wachtruimte. Terwijl er de vorige twee keren wachttijden van 5 uur waren, kreeg ik nu binnen 1,5 uur mijn visum. Tot mijn verbazing kreeg ik ook de eerder ingevulde papieren, pasfoto en de zojuist gemaakte kopieën terug. Men maakte mij duidelijk, dat ik die bij het aanvragen van de ID-Card moest inleveren! (verder op meer hier over).

Omdat we zo snel al weer buiten stonden, hebben we een poging gedaan om een vlucht eerder terug te gaan omdat gezien het weer, het verkennen van Bogota niet echt een optie was. Eerst konden we tegen betaling van 30 dollar een vlucht eerder pakken. Plotseling veranderde dat bedrag in 300 dollar. Er werd gezegd, dat die vlucht vol zat maar voor dat bedrag zouden we dan op een wachtlijst komen en zouden er bij het inchecken twee andere personen niet meer mee kunnen omdat wij dan op die plaatsen zaten. We hebben hiervoor maar vriendelijk bedankt. Later bij het inchecken van onze vlucht, bleek dat de ticket van Ad niet meer geldig te zijn. Na wat stampei kreeg Ad te horen dat hij niet was komen opdagen bij die eerdere vlucht. Het bleek dat Ad wel op die eerdere vlucht was geboekt terwijl wij hadden aangegeven, dat we daar echt geen 300 dollar voor wilden betalen. Uiteindelijk is het goed gekomen en zijn we na ca. 6 uur wachten met de vlucht van 16.00 vertrokken.

Dinsdag hebben we de aanvraag voor de ID-Card in gang gezet. Daarvoor moet je eerst betalen (144.500 peso's = € 57,-). Met dit betalingsbewijs en de in Bogota terug gekregen formulieren + nog een nieuw ingevuld formulier zijn we woensdagmorgen naar DAS gegaan. DAS is het kantoor dat de ID-Card uitgeeft. Hier werden alle formulieren gecontroleerd en tot onze grote verbazing hadden ze de formulieren en kopieën die we in Bogota terug kregen hier helemaal niet nodig! We kregen alles gewoon terug. Na het afgeven van een aantal vingerafdrukken, was alles geregeld. Over een maand kunnen we de nieuwe ID-Card ophalen en kunnen we weer een jaar vrij in Colombia rond lopen.

Reacties

Reacties

Smithd921

An interesting dialogue is value comment. I feel that it is best to write extra on this subject, it won't be a taboo subject but generally persons are not sufficient to speak on such topics. To the next. Cheers fffbkdfdekbgbaeg

Pharmc723

Very nice site! cheap goods http://opeyixa2.com/rvqsrx/4.html

Pharmf946

Very nice site!

Pharmk810

Very nice site! cheap goods http://opeyixa2.com/qvovqta/4.html

Pharme248

Very nice site!

Pharmc300

Very nice site! [url=http://apeoixy2.com/xqqsr/2.html]cheap goods[/url]

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!