Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 81 vanuit Colombia

Zoals vorige week al aangegeven, zou ik uiterlijk deze week de Colombiaanse tegenhanger van de bekende Nederlandse Blauwe enveloppe ontvangen. En ja hoor, afgelopen maandag kwam ie binnen. Weliswaar niet in een enveloppe maar per e-mail. Binnen ruim één week heeft de Colombiaanse Belastingdienst berekend wat er betaald moet worden en dat loog er niet om. Voor 19 augustus a.s. moet er een bedrag van bijna 60.000.000,- peso's overgemaakt worden. In euro's is dat gelijk aan bijna € 24.000,-. Gelukkig behoef ik dat niet zelf te betalen maar kan ik de aanslag doorschuiven naar mijn werkgever. De belastingdienst accepteert echter niet, dat een belastingaanslag vanuit het buitenland word betaald. Daarom moet het bedrag eerst op een Colombiaanse bank gestort worden en omdat ik hier zelf geen bankrekening heb, moet mijn werkgever dit bedrag overmaken op de bankrekening van collega Ruud. Zo gauw het geld hier op de bank is ontvangen krijgt Ruud dan een mailtje met het verzoek om naar zijn bank te gaan om uit te leggen dat dit bedrag bedoeld is om de Colombiaanse belastingaanslag van mij te kunnen betalen. Dat lijkt gemakkelijker dan het is. Eerst zal ik Ruud moeten machtigen, dat hij voor mij deze aanslag mag betalen en dat hij dus geld gestort krijgt, dat eigenlijk niet voor hem bestemd is. Of het machtiging zo maar lukt is voor ons beiden nog maar de vraag, dit hebben we nog niet eerder bij de hakken gehad. Voor mij is het namelijk de eerste keer dat ik belasting moet betalen. Over 2009 hoefde ik niets te betalen omdat we toen nog te kort in Colombia verbleven. Omdat de bankmedewerkers (en zij niet alleen) hier nogal wantrouwend zijn moet je er gemiddeld twee uur voor uit trekken voordat deze mensen overtuigd zijn dat het echt om wit geld gaat en niet om zwart of crimineel geld en dat het geld bedoeld is om bij het volgende loket weer af te geven zodat er aan de Colombiaanse belastingplicht word voldaan. Omdat maandag a.s. hier een nationale vrije dag is (Maria ten Hemelopneming) en het sowieso al een dag of drie duurt voordat het in Nederland gestorte bedrag hier bij een lokale bank arriveert, zullen Ruud en ik pas in de loop van de volgende week het traject van machtigen en betalen kunnen opstarten. Of we dat allemaal geregeld kunnen krijgen voor vrijdag 19 augustus a.s., zal nog moeten blijken. Ik kom daar volgende week wel op terug.

T.a.v. het werk heb ik de laatste twee weken veel extra uren gemaakt met een aantal werkdagen die twaalf uur duurden en ook een aantal zaterdag ochtenden zijn er al aan gespendeerd. Maar goed, dat hoort er nu één keer bij als je naar het einde van een traject gaat. Hopelijk kunnen we deel 1 van dit programma nog voor het eind van dit jaar afsluiten en het resultaat overdragen aan de klant.

Reacties

Reacties

Pieter

DAn Weet je ook weer wat werken is. Ik hoop maar dat ik dit bedrag nooit hoeft te batlen ontvangen is beter succes met de overdracht ervan.
Groeten van Ons

Marion en Pierre

je moet toch maar geluk hebben met een baas die ook nog de belasting voor je betaald en daarbij nog een collega die er bij betrokken moet worden. Al met al een heel gedoe voordat je zoiets geregeld hebt. Kun je toch beter gewoon je verjaardag vieren, nou ja, hoe gewoon kan het zijn met zo'n aantal tukkers erbij?
Gelukkig hebben we ook de inwendige mens weer kunnen voorzien van zijn natje en zijn droogje.
Ook wij beginnen langzaam zin te krijgen in een weekend op een camping zonder stiltegebied.

de groeten uit Bergeijk

Harry K

Gerrit, bij de ING doen ze dat anders... eerst IB betalen en dan krijg je het als bonus terug, trouwens E 24000, mooie bonus! Groetjes Janneke en Harry

zon liefhebber

En ik maar denken dat men enkel vakantie viert in colombia met een O Neill zwembroek aan de desperado's maar een factuur van 24k EUR lijkt mij een zware kater!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!