Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 95 vanuit Colombia

Deze keer maar eens een paar dingetjes waar ik het al eens eerder over heb gehad maar de laatste weken weer eens extra opvielen. Ik heb het dan over de politie.

De politie gaat hier gekleed in het groen, dus hier spreken ze niet over blauw op straat zoals in Nederland maar over groen op straat en het ziet er hier constant behoorlijk groen uit. Vooral 's avonds word er geregeld een grote politiebus met een camera op het dak en de rood-blauwe zwaailichten aan, ergens langs de straat geparkeerd. Er om heen lopen dan meestal wel zo'n 5 agenten zich een beetje te vervelen. Een tijdje terug heb ik zo'n agent eens gevraagd waarom men altijd de zwaailichten aan heeft. Zijn antwoord was, dat men dan kon zien dat er politie in de buurt was. Net of dat aan het vele groen op straat niet zichtbaar is!!

De vele motor patrouilles die hier de gehele dag en ook 's avonds rondkijken en waar men altijd met z'n tweeën op 1 motor zit, vallen op z'n minst op doordat ze altijd met de zwaailichten aan langzaam door de straten rijden. Dat ze de normale verlichting vaak niet aan hebben of omdat die maar gedeeltelijk werkt (vaak geen achterlicht) word hier blijkbaar als normaal geaccepteerd beschouwd. Ook vind men het vaak niet nodig om richting aan te geven zodat je maar moet raden welke kant men op wil. Dit voorbeeld word dan ook heel vaak door het overige verkeer overgenomen, want ook die geven vaak geen richting aan en schieten gewoon voor je langs. Dat ik wel richting aan geef word door het overige verkeer vaak gezien als 'die zal wel vergeten zijn om de richtingaanwijzer uit te zetten' en ze halen je dan ook gewoon in terwijl je wilt afslaan. Op die manier heb ik al eens bijna een keer zo'n politiemotor klemgereden terwijl ik rechtsaf wilde en hij mij toch nog rechts wilde inhalen. Gelukkig zag ik hem op tijd in mijn rechter spiegel.

Zo gauw er echt iets aan de hand is en men het overige verkeer juist moet waarschuwen middels de zwaailichten, gaan deze lichten juist uit. Dat zag ik vorige week zaterdagavond nog eens weer toen ik op weg naar het vliegveld was om een collega op te halen. Op de weg (2x2 rijbanen gescheiden door een middenberm) was op de tegenoverliggende rijbaan een vrachtauto gekanteld en blokkeerde daarbij beide rijbanen. Via een doorgang in de middenberm werd het verkeer door de politie naar de andere rijbanen geleid en dat allemaal in het pikkedonker zonder dat er enige waarschuwing via zwaailichten werd gegeven!

Ook kent men hier vaste controleposten. Deze zijn van verre al zichtbaar omdat er dan oranje pionnen midden op de weg staan en er tijdelijk drempelmatten worden neergelegd. Deze posten worden bemand door minimaal 6 agenten. Ik kom dagelijks meerdere keren langs minimaal twee van die posten en zie dan dat er vrijwel nooit mensen staande worden gehouden zoals dat in die kringen heet. De agenten staan er meestal een beetje rond te kijken of bezig te zijn met het lijkt wel wat intussen een internationale hobby is geworden, n.l. SMS-en of spelletjes spelen op hun mobieltje. Deze posten worden zo vanaf 's morgens 7 uur tot 's middags 6 uur bemand. Daarna word alles weer opgeruimd en gaat men naar huis om de volgende dag gewoon weer opnieuw te beginnen.

Omdat ik dus dagelijks meerdere keren langs van die controleposten kom, word ik af en toe natuurlijk ook wel eens staande gehouden. Door te doen dat je niet begrijpt wat men van je wil (niet laten blijken dat je wel een paar woorden Spaans verstaat), mag je veelal direct weer doorrijden. Een heel enkele keer tref je iemand die Engels spreekt en dan moet je alle papieren wel laten zien. Na een grondige inspectie mag je daarna weer doorrijden.

Reacties

Reacties

annet

neem het maar niet over , de bekeuringen liegen er hier niet om.

lammertink

gaat wel lekker daar in het verkeer

Tante Jo en Oom Johan uit Bennebroek

Hallo Gerrit. Het eerste wat wij doen is veronschulde-
ging aanbieden dat wij jou niet eens hebben gefeliciteerd met je tweede klein dochter. Tante Jo heeft al
vijf weken last van Hernia dus veel pijn. Nog een paar maandjes en je bent voorgoed in Holland en bij Annet + kleinkinderen en verdere fam: Gerrit wij wensen
jou nog een goede reis terug naar Holland.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!