Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 46 vanuit Colombia

De prijsvraag van vorige week is door niemand gewonnen. Er kwamen een aantal antwoorden binnen met resp. 17 en 19 keer het woord wachten. Inclusief 'wachten' in de woorden afwachten en wachturen kwam het woordje wachten 22x voor. Over dit antwoord kan niet gecorrespondeerd worden.

We zijn deze week begonnen met het samen met de kinderen bezoeken van de bekende vulkaan, 'Volcan del Totumo', (zoek dit maar eens via Google op Internet op voor veel meer info en foto's), waar wij al een aantal keren eerder met andere visite zijn geweest. Omdat Lotte het helemaal niet zag zitten, om vuile handjes en voetjes te krijgen, had Annet zich maar als oppas oma aangemeld zodat de rest kon afdalen in de modderbak. Nou ja afdalen is een groot woord, omdat de 'krater' tot aan de nok toe gevuld was. De lokale mensen vertelden dat de krater 2300 meter diep is. We hebben maar geen poging ondernomen om dat te gaan controleren. Wat deze keer verder opviel, was dat er geregeld grote luchtbellen opborrelden.

V.l.n.r. Pieter, Gerrit, Karin, Tineke

V.l.n.r. Gerrit, Karin en Tineke bij een opborrelende luchtbel

Ook hebben we deze week het kasteel San Felipe hier in Cartagena bezocht. Dit is een oud Spaans kasteel van waaruit Cartagena is ontstaan en van waaruit het in de zeventiende eeuw is verdedigd tegen zeerovers.

Volgens een tekst op een daar aanwezige kaart zijn ook de Nederlanders daar indertijd bij betrokken geweest. Ja, waar kom je die ook niet tegen?

Later deze week zijn Annet en ik nog weer op pad geweest als vervolg op onze visum verlenging. Zonder noemenswaardige wachttijden, was de aanvraag van de Colombiaanse ID kaart voor ons tweeën binnen een half uur gefikst. Weliswaar moeten we nu weer 20 dagen wachten voordat we hem in ontvangst kunnen nemen, maar dat mag de pret niet drukken.

Het verhaal van de torenhoge elektriciteit rekening heeft een vervolg gekregen. Via de makelaar kregen we bericht van de leverancier met een overzicht van wat wij vanaf oktober 2009 verbruikt zouden hebben. Volgens die brief, zou ons verbruik door een andere bewoner (niet onze bovenbuurman zoals eerder gedacht) zijn betaald. Deze brief kwam bij ons niet echt betrouwbaar over, omdat het overzicht begint met het verbruik van de maand September 2009, dat was de maand dat wij nog in het Hilton woonden. Wij hebben pas op 1 oktober de sleutel gekregen. Verder bleek dat ons verbruik vanaf november 2009 plotseling van ca. 650 kWh per maand was gestegen naar 3600 kWh per maand en dat liep een aantal maanden later op naar ruim 5300 kWh per maand. Ik heb met die andere bewoner gesproken en die gaf meteen aan, dat de inhoud van die brief niet correct was. Hij vertelde, dat hij er pas in december 2009 was komen wonen en dat hij ook soortgelijke problemen met die elektriciteit leverancier heeft. Hij raadde mij aan om voorlopig sowieso niet te betalen. Omdat die bewoner één of andere belangrijke functie binnen de organisatie van het appartementen complex heeft, (hij noemde zichzelf El Presidente del Apartamentos o.i.d.) zou hij het verder gaan uitzoeken. We wachten nog maar weer eens hoe dit verder zal gaan verlopen.

Vrijdag zijn Karin, Tineke, Pieter en Lotte na een verblijf van drie weken weer naar Nederland vertrokken en daar intussen weer veilig in Enschede aangekomen. Het was een fijne gezellige en drukke tijd met hen samen. Nu is de rust voor even weer terug gekeerd in Casa Potman in afwachting van het volgende bezoek in november a.s.