Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 89 vanuit Colombia

Ik kom nog even terug op het alcohol vrije weekend van vorige week. Zondagavond tijdens een diner met onze collega's zagen we nog eens weer eens een keer hoe creatief men hier met de droog legging wet, hier bekend als 'Ley Seca' omgaat. Alle alcoholische dranken waren verkrijgbaar onder de voorwaarde dat ze achter de bar in kopjes in werden geschonken en ook zo geserveerd werden.

Zo kon het dus gebeuren, dat de één zijn mojito in een grote koffie kop kreeg terwijl de ander zijn of haar bier in een soortgelijke koffie kop kreeg aangeboden.

Mogito in een koffie kop

Links de Mogito, rechts het bier.

Omdat bij m.n. het bier niet alles van uit de fles in zijn geheel in de kop paste, werd het aangebroken flesje achter de bar bewaard. Zo gauw de kop leeg was, werd deze mee genomen en achter de bar opnieuw gevuld met het restant uit het aangebroken flesje.

Op de eerste van de drie parkeerdekken hier in het gebouw lag een gedeelte van de afdekvloer al een hele tijd los. Begin september zijn ze begonnen om dat gedeelte van ca. 10 m2 weg te bikken. Hobbelend over dit uitgebroken gedeelte kon iedereen nog wel zijn eigen parkeervak bereiken. Vandaag precies twee weken geleden moesten alle auto's verplaatst worden naar de begane grond want men zou de uitgehakte stukken weer met nieuw cement opvullen. Deze klus zou 5 Colombiaanse kalenderdagen duren. Dit houd in, dat ze ook op zaterdag en zondag zouden gaan werken, hetgeen hier niet zo vreemd is. Ik zeg bewust Colombiaanse dagen omdat die veelal langer duren dan de gemiddelde Nederlandse dagen. (Deze ervaring heb ik de afgelopen twee jaar helaas veelvuldig opgedaan tijdens mijn dagelijkse werk). Ook nu komt het weer uit. Heel misschien is de klus woensdag a.s. geklaard!! Stel dat het woensdag gereed is, dan heeft het dus 18 dagen geduurd i.p.v. de eerder genoemde 5 dagen. Ik weet niet wie er voor de hierdoor gemaakte extra kosten op draait. Als het de aannemer is, dan zal hij er bij dit soort eenvoudige klussen er dik geld op moeten toe leggen en anders komt de opdrachtgever flink aan het dokken.

Intussen lijkt Cartagena vol te stromen (het is er de laatste dagen stervensdruk en geregeld zit al het verkeer muurvast) met mensen als voorbereiding op de festiviteiten van volgend weekend. Dan word de onafhankelijkheid van Cartagena herdacht / gevierd en vinden er weer de Miss Colombia verkiezingen plaatst. Ik kom hier de volgende keer wel op terug.

henk en elly

Hoi,
ja hoor zo willen wij ook wel koffie drinken!!!!!!!!!

Groetjes

Marion en Pierre

aan creativiteit ontbreekt het de Colombianen gelukkig niet, nu nog een beetje beter leren plannen en er is nog hoop.

groeten

Marion en Pierre

aan creativiteit ontbreekt het de colombianen gelukkig niet, nu nog een beetje leren plannen en dan is er nog hoop