Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 85 vanuit Colombia

Zo, ik ben weer terug op mijn Colombiaanse honk. Zoals altijd, zijn deze drie weken weer voorbij gevlogen. Ondanks het wat mindere weer in de eerste week hebben we een mooie vakantie in Drenthe gehad met onze pas verworven caravan samen met drie bevriende stellen. Verder was de vakantie gevuld met allerlei plichtplegingen waar ik jullie niet mee lastig wil vallen.

Zoals de vorige keer al gemeld, zou ik de maandag voor mijn vertrek de sleutels van ons eerste appartement in moeten leveren bij de makelaar gelijktijdig met een eindinspectie. Ik heb toen al gemeld, dat ik, door schade en schande wijs geworden, niet zoveel vertrouwen had in de afspraken met die makelaar en dat is ook nu weer uitgekomen. Een uur voor de afspraak kreeg ik per mail de melding dat de afspraak niet door kon gaan. Ik heb ze toen gemeld, dat dit nu voor mij einde oefening was en dat ik dinsdag (de dag voor mijn vertrek) de sleutels wel zou komen brengen en dat er geen inspectie meer zou plaats vinden. Per omgaande kreeg ik direct de melding dat de eindinspectie nu toch echt op die dinsdag zou plaats vinden. Deze keer ging het door en werd met een kritisch oog van de makelaar naar het lege appartement gekeken. Zij vond enkele vlekjes op de muren zowel binnen als buiten en zij vond dat ik dat moest gaan overschilderen c.f. een regel in het huurcontract. Ik heb haar gevraagd hoe zij dacht dat ik op 140 meter hoogte de buitenmuren moest overschilderen? Dat was haar probleem niet, er moest geschilderd worden. Ik heb toen eerst om teruggave gevraagd van een groot gedeelte van de maandelijks betaalde administratiekosten omdat daar o.a. ook het ramen lappen van betaald werd. Dit ramen lappen is in de afgelopen twee jaar echter niet één keer gedaan (uitgezonderd het schoonspuiten met een hoge druk spuit, wat ik niet onder de noemer ramen lappen wil plaatsen). Ik heb haar toen een deal voorgesteld, n.l. dat zij van het ten onrechte geinde geld voor het lappen van de ramen nu wel de buiten- en binnenkant kon schilderen. Na enig gemor, ging zij er mee akkoord en kon ik de sleutels inleveren en kreeg daarvoor in de plaats een ontvangstbewijs terug. Hiermee is het hoofdstuk appartement teneinde gekomen.

Een ander hoofdstuk, die van de hoge elektriciteitsrekening, kwam toevallig diezelfde dag ook tot een voor mij goed einde. Middels een brief van vier kantjes, kreeg ik de melding dat het bedrag van bijna 11 miljoen peso's (€ 4400,-) werd gewijzigd in nul peso. Dit hoofdstuk was precies een jaar daarvoor opgestart. Ook hier blijkt maar weer, dat je hier geduld moet hebben en dat het dan meestal wel goed komt.

Nu moet ik nog zien, om het probleem wat ik sinds eind april met hetzelfde bedrijf heb over het feit dat ik ogenschijnlijk geen stroom in mijn huidige appartement zou gebruiken en dat ik derhalve alleen maar meterhuur betaal en geen stroomverbruik, opgelost krijg. Het lijkt mooi, dat je maandelijks zo'n lage rekening krijgt, maar ik ben bang dat tegen de tijd dat ik definitief uit Colombia vertrek, er alsnog een hoge rekening uit de hoge hoed komt. Dit wil ik graag voor zijn. Volgens de makelaar die ik nu heb en die haar afspraken tot nu toe wel nakomt, bestaat er in Colombia een wet die zegt dat er in zulke gevallen na 5 maand niet alsnog een rekening gestuurd mag worden. Dit houd in, dat ik nu na er al 5 maand gewoond te hebben, ik over de maand mei al geen rekening meer krijg en dat dit nu zo ook voor elke volgende maand gaat gelden. Ik ben benieuwd wanneer ze daar wakker worden en weer gewoon op tijd rekeningen gaan sturen.

Reacties

Reacties

annet

alles komt goed schatje , als je maar geduld hebt

Gerard en Anita

Hopen dat ze geen rekeningen meer sturen zit je lekker goedkoop.
Is het nog gelukt met de digiboeken die ik je gestuurd heb?

Gerrit

Een Colombiaanse wet zegt, dat men na 5 maand geen rekening meer mag na sturen. Dus als ze alsnog rekeningen sturen, kan dat alleen maar over de laatste 5 maanden zijn.
De E-Books zijn prima te lezen op de iPad. Nog bedankt er voor.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!