Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 80 vanuit Colombia

Ik heb al diverse keren gemeld, dat wachten in Colombia een nationale hobby is. Dit gaat niet voor alles op. Op het moment, dat men geld denkt te kunnen ontvangen, gaat het allemaal plotseling veel sneller, zo ook met de Colombiaanse belastingdienst. Twee weken terug heb ik nog gemeld, dat ik via het aanvragen van een RUT een NIT zou krijgen. Dit NIT is een soort persoonlijk belastingnummer wat te vergelijken is met het Nederlandse Burger Service Nummer (het voormalige SOFI nummer). Deze week kreeg ik al bericht, dat er een NIT nummer voor mij is belegd en dat men het belastingformulier voor mij had ingestuurd. Gelijktijdig kreeg ik de melding, dat ik eind deze week of begin volgende week al mijn aanslag zou ontvangen waarop ik dan kan zien hoeveel belasting er betaald moet worden. Dus iets kan ook wel snel gaan!!

Vorig weekend is hier het wereld kampioenschap voetbal voor spelers jonger dan 20 jaar begonnen. Een aantal wedstrijden worden hier in Cartagena gespeeld en daarom verblijven er een aantal teams en bobo's in Cartagena. Het team van Oostenrijk verblijft in het Hilton waar ik dagelijks kom om een daar ook verblijvende collega op te halen en uiteraard ook weer weg te brengen. Sinds dat voetbal team daar verblijft, stikt het in en rondom het Hilton van de politie. Ik schat in, dat je van dat aantal zo drie voetbalteams kunt opstellen en dan zijn er ook nog voldoende reservespelers beschikbaar. Eén van de hoofdsponsors is Hyundai en daarom worden de (echte) voetballers en de bobo's in bussen en auto's van dit merk vervoerd. Omdat de meeste van deze auto's en bussen nieuw zijn, mogen die hier in het kader van dit sportevenement zonder kentekenplaat rondrijden. Blijkbaar hebben die andere privileges dan de gewone man of vrouw.

Omdat ik deze week voor mijn vorige appartement weer een rekening van de elektriciteit leverancier kreeg waar op stond dat ik in Juli 42 KWh had verbruikt terwijl dit appartement al vanaf eind april leeg staat en alle zekeringen zijn uitgeschakeld, heb ik natuurlijk weer bezwaar aangetekend. Binnen een dag kreeg ik al bericht dat ik toch echt stroom had verbruikt en om dat aan te tonen had men er deze keer de meterstanden van resp. Juni en Juli bijgevoegd. Na bijna twee jaar vragen om de meterstand heb ik dus nu de meterstand van Juli beschikbaar en ben er mee aan het rekenen geslagen. Ik heb de verbruikte KWh zoals die in een brief van de elektriciteit leverancier staan en waarop die belachelijk hoge rekening van bijna 11 miljoen peso's is gebaseerd van de eindstand van Juli afgetrokken en kom dan tot de ontdekking, dat de beginstand in Oktober 2009 (toen we in appartement zijn gaan wonen), op min 24000 KWh moeten hebben gestaan. Ik denk, dat het uniek is dat er elektriciteit meters zijn die in het begin blijkbaar de verkeerde kant opgedraaid hebben. Omdat de eindstand van Juli j.l. 16000 KWh is, hebben we dus in minder dan twee jaar tijd zo'n 40000 KWh stroom verbruikt. Het lijkt er dus op, dat men mij de stroomkosten van een deel van Cartagena wil laten betalen. Dit zal nog wel weer een vervolg krijgen.

Reacties

Reacties

Gerard

Zo koud was het daar toch ook niet, 40000 KWH is inderdaad wel veel. Toch voor de hele toren?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!