Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 75 vanuit Colombia

Het lijkt er op, dat ik hier in mijn nieuwe appartement gelijksoortige problemen krijg als die we in ons vorige appartement hebben gehad. Ik heb vorige week al gemeld, dat ik een vraag over waterschade had gekregen i.v.m. lekkage in een appartement wat 4 verdiepingen hoger ligt. Naar aanleiding van die vraag heb ik wat had rond gekeken maar kon niets vreemds ontdekken. Zondagmorgen echter viel het mij op dat er boven de gas kookplaat een grote vlek op het plafond zat die zelfs door liep naar een slaapkamer die daar achter ligt. Omdat ik het idee had, dat die vlek al aardig aan het opdrogen was heb ik er toen verder geen aandacht aan geschonken en ben het eerlijk gezegd daarna ook vergeten om er nog eens naar te kijken.

Ik werd er weer attent op gemaakt toen ik dinsdag van mijn Griekse collega en boven buurman Andonis die schuin boven mij één verdieping hoger woont, hoorde, dat zijn vrouw ‘s nachts in de woonkamer was uitgegleden omdat daar een flinke laag water lag en waarvan zij in eerste instantie niet wisten waar dat weg kwam. Nader onderzoek leerde dat het water uit de meterkast van zijn buurman (en dat is mijn directe bovenbuurman) kwam omdat daar de waterleiding spontaan was gebroken. Nu is dat ook weer niet zo gek als je weet, dat het allemaal pijpen van plastic zijn waar de watermeter tussen hangt zonder dat die fatsoenlijke ondersteuning hebben. Kortom, het hangt er allemaal maar zo'n beetje los in die meterkast en niet alleen daar, het geldt voor alle appartementen. Toen ik tussen de middag thuis kwam, kon ik mijn eigen sporen door de woonkamer volgen. Het bleek, dat de mat die voor de deur ligt zeik nat was en toen zag ik ook, dat er hele stukken van het stucwerk bol stond van het water wat door het plafond naar beneden lekte. Gelukkig was dit in de hal voor de voordeur.

Een zeiknat plafond bij de voordeur in de hal

Ik heb gelijk iemand van het gebouw gebeld en zoals dat hier gewoonlijk is, kwamen ze vier man sterk de schade opnemen. Ze zijn weer weggegaan met de belofte dat ze het plafond in de keuken gaan overschilderen en dat in de gang de gipsplaten vervangen gaan worden. Ze hebben er alleen niet bij gezegd wanneer ze komen dus dat word waarschijnlijk weer wachten. De doornatte mat hebben ze meegenomen om hem ergens in een wasdroger te drogen.

Toen ik de volgende dag thuis kwam, waren er twee man bezig om het lek van de boven buren boven te krijgen. Ze waren in mijn meterkast aan het zoeken. Deze meterkast is ca, 2,6 meter hoog en in de onderste helft zit een deurtje van ca. 1,3 meter hoog. De bovenste helft is gewoon met een plaat dicht gespijkerd. Ik zag dat ze die plaat er uit hadden gebroken inclusief alle plinten die om die kast zitten. Achter deze plaat bleek een drukmeter te zitten die mogelijk een probleem gaf. Het uiteindelijke resultaat is, dat de mat weer kliedernat was en opnieuw in de droger moest en alle plinten nu zo'n beetje los tegen de meterkast hangen. Hopelijk word het gelijktijdig met plafond weer netjes afgewerkt.

Donderdag had ik even het idee dat er een crimineel bezig was geweest want mijn deurmat was verdwenen. Gisteren lag ie er weer en kreeg ik te horen dat ze weer aan het zoeken waren geweest en dat voor derde keer deze week die mat doorweekt was geraakt en in de droger moest. Zolang het water buiten mijn appartement blijft mogen ze aanrommelen wat ze willen als ik er maar geen hinder van heb.

Nu heb ik het wel over lekkage gehad, maar dat is niets vergeleken met wat men hier elders in Colombia meemaakt. Het schijnt dat men het zwaarste regenseizoen tot nu toe mee maakt met heel veel overstromingen en landverschuivingen. Momenteel staat er al zo'n 1 miljoen hectare land onder water en zijn er al zo'n 2 miljoen mensen die geen dak meer boven hun hoofd hebben. Ook in Barranquilla, maar zo'n 100 km. noordelijk van Cartagena heeft men te maken met zware overstromingen terwijl er hier in Cartagena tot nu toe af en toe gelukkig maar een kleine regenbui valt waarbij dan uiteraard wel gelijk de straten onder water staan. Ik begrijp intussen dat er in Nederland van deze ramp maar weinig tot niets op de journaals of in kranten verschijnt. Colombia is blijkbaar voor velen toch te ver weg om er aandacht aan te besteden.

Reacties

Reacties

Pierre Winters

Zeg Gerrit,

als je in dit appartement gelijksoortige problemen gaat krijgen begin ik toch wat vraagtkens te plaatsen, te meer nog omdat Annet thuis ook van die waterproblemen heeft gehad.
Jullie houden het nog wel even spannend, tot de volgende keer en de groeten,
al vast een fijne verjaardag toegewenst en hoe het vooral uitwendig droog!!!!

Gerrit

Ja het lijkt inderdaad wel wat verdacht te worden. Ik zal het eens in de vergadering gooien en vragen hoe dit allemaal kan gebeuren.
Bedankt voor de felicitaties en ik zal aan jullie wijze raad denken.

Gerard

Hallo Gerrit , Wel een dag te laat maar vanuit Nijverdal van harte Gefeliciteerd en nog vele jaren.

Gerard en Anita

Gerrit

Bedankt, beter te laat dan nooit.

lammertink

gefeliciteerd nog met je verjaardag groetjes familie lammertink (de hunger) p.s stuur maar een beetje regen vandaar hier heen want hier is het knap droog

Gerrit

Bedankt. Ik zal kijken of ik over 3 weken als ik naar Nederland kom, wat regen mee kan nemen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!