Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 69 vanuit Colombia

Zo, wij zijn weer terug van weggeweest. Wij hebben weer een drukke tijd in Nederland gehad met o.a. de verjaardagen kleindochter Lotte (3 jaar), zwager Gerard (60 jaar) en broer/zwager Hendrik (65 jaar).

Ook moesten er i.v.m. de aanstaande definitieve terugkomst van Annet (zij komt 6 mei a.s. weer terug in Goor), het e.e.a. geregeld, lees gekocht worden. Zo hebben we een fiets en een auto gekocht waardoor zij weer mobiel is in Nederland. Verder hadden we hier in Cartagena al besloten om in de periode dat ons huis leeg staat in afwachting van de terugkomst van onze huisraad, vloerverwarming aan te laten leggen. Het blijft natuurlijk bij een dagelijkse temperatuur van 30 gr. of meer vreemd om over vloerverwarming te praten, maar je moet toch verder vooruit kijken dan dat onze neuzen lang zijn en niet, zoals veel Colombianen doen, niet verder kijken dan je neus lang is. De Colombianen hebben daarbij ook nog het nadeel dat ze over het algemeen geen lange neuzen hebben zodat voor hen ver vooruit kijken nogal moeilijk is. Helaas zien we dagelijks zowel in het werk als privé daar de voorbeelden van. Als voorbereiding op het aanbrengen van de vloerverwarming hebben we afgelopen week al het (klik) laminaat tijdelijk verwijderd zodat niets de aanleg van de vloerverwarming meer in de weg staat. Op 11 mei a.s. word het geïnstalleerd, waarna het laminaat weer terug gelegd gaat worden.

We hebben de anderhalve week in Nederland maar afgesloten met een etentje, want je moet de goede dingen van het Colombiaanse leven toch wel in ere houden.

Dinsdag zijn we weer op het vliegtuig richting Cartagena gestapt met twee koffers met onze eigen spullen en een partijtje boodschappen voor een Nederlands / Colombiaans echtpaar dat hier in Cartagena woont. Het werden echter dure boodschappen omdat één van de koffers 3 kg. te zwaar was. In het kader van de ARBO wet is dat niet toegestaan maar door € 100,- te betalen word die wet door de KLM op zij gezet. Zo zie je maar weer, dat wetten soms toch wel vreemd in elkaar zitten.

Woensdag hebben we hier de draad maar weer opgepakt en overgegaan tot de orde van de dag. Collega Rob had voor ons een paar rekeningen betaald en m.n. bij die van de elektriciteitsmaatschappij viel het ons op, dat er nu maar 1 bedrag op stond. Het bedrag van bijna 11 miljoen Peso's stond niet meer vermeld. Heel voorzichtig kunnen we misschien de conclusie trekken dat wij als aanhouder aan het langste eind hebben getrokken en dat dat idiote bedrag definitief is verdwenen. Wij hebben er verder geen bericht over gehad, dus we wachten met spanning op de volgende rekening om te zien of het bedrag definitief is verdwenen. Je weet hier in Colombia maar nooit.

Het contract voor het kleinere appartement waar ik vanaf 5 mei a.s. alleen ga wonen, is nog niet helemaal gereed. Op verzoek van mijn werkgever moeten er nog wat namen in dat contract aangepast worden. Hopelijk is dat begin volgende week rond.

Deze week hebben we ook al twee colombiaanse verhuisbedrijven over de vloer gehad om te zien wat er allemaal terug verhuisd moet worden. Zij moeten met deze info elk een offerte maken zodat mijn werkgever daarna een keus kan maken en opdracht kan geven aan één van die twee bedrijven. Het uitgangspunt blijft om uiterlijk voor het definitieve vertrek van Annet de gehele handel ingepakt te hebben. Uiteindelijk zal het ca. 8 weken incl. uit- en inklaren duren voordat alles weer in Goor op zijn plaats staat.

De voorbereiding voor het Pasen (in Colombia kent men geen tweede Paasdag) zijn gisteren op de Marine basis begonnen met een soort van processie waarin het Kruisigingsverhaal werd uitgebeeld. Deze processie trok over de gehele basis en stopte op diverse plaatsen de basis waarna het verhaal werd uitgebeeld.

Uitbeelding van de Kruisiging op de Marinebasis

De groep werd op een platte wagen achter een pick-up over de basis rondgereden.

Normaal gesproken zijn hier aanstaande donderdag (Witte Donderdag) en vrijdag (Goede Vrijdag) vrije dagen maar i.v.m. wat onvoorziene omstandigheden zullen het voor mij gewone werkdagen gaan worden.

Pierre en Marion

Zo te lezen blijft het bij jullie ook altijd spannend, het is natuurlijk wel vreemd dat bij de KLM Arbo-wetten af kunt kopen, maar goed in Colombia is misschien wel normaal. Zo te lezen hebben jullie al flinke aankopen gedaan om Annet mobiel te krijgen in Goor.
Hopelijk gaat het verhuizen van alle spulletjes soepel, zodat Annet zich snel weer thuis voelt in Goor.
Hier gaat alles naar wens, ook met mijn heup gaat het goed.
We spreken elkaar nog wel een keer op skype,

groeten,