Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 67 vanuit Colombia

Afgelopen zaterdagmiddag zagen we dat er in de oude stad bij de Torre Reloj (Klokkentoren) een podium werd opgebouwd en dat er cameraploegen rondliepen. Nieuwsgierig als we zijn, zijn we 's avonds daar maar eens naar toegelopen om te zien wat er daar zou gebeuren. In eerste instantie werden er alleen maar videoclips op een groot scherm vertoond. Vanaf ongeveer kwart voor acht werd plotseling echter aangekondigd dat Shakira een gratis life concert zou geven. Voor niet ingewijden: Shakira is een heel bekende Colombiaanse zangeres die veel hits heeft gemaakt en o.a. het openingslied bij de afgelopen WK voetbal in Zuid Afrika heeft gezongen. Voor ons was het niet echt life, het bleek dat het optreden in Bogota plaatsvond waarbij zij na een aantal liedjes te hebben gezongen de toeschouwers in een drietal plaatsen speciaal begroette. Eén van die plaatsen was Cartagena. Ondanks dat ze niet in levende lijve in Cartagena was, was het toch leuk om te zien hoe zij weliswaar op ca. 800 km. van ons vandaan een mooie show weggaf waarbij ze regelmatig haar lenigheid toonde tijdens de verschillende dansen die zij liet zien.

Zoals we regelmatig doen, zijn we afgelopen woensdag weer eens met elkaar uit eten geweest in een restaurant waar we nog niet eerder waren geweest. Het leek er op, dat al het personeel er voor de eerste dag werkte. We zaten nog maar net, toen er achter de bar een hoeveelheid glazen werd omgegooid. Tijdens het opruimen van de scherven werden er aan onze tafel een tweetal wijnkoelers met een fles rode en een fles witte wijn geplaatst. De wijn was nog maar nauwelijks ingeschonken, toen één van de obers de koeler met de fles witte wijn omverliep. De bodem was uit de fles, dus de wijn en al het ijs lag op de vloer. Het geheel was nog maar net opgeruimd en er was een nieuwe fles gebracht, toen een gast van een andere tafel, op weg naar het toilet de bewuste wijnkoeler weer omver liep. Deze keer bleef de fles heel maar het ijs lag weer op de vloer. Ook dit werd weer opgeruimd en intussen kregen we ons voorgerecht. De borden van het voorgerecht stonden nog op tafel, toen men met het hoofdgerecht aan kwam. Er was nu even geen ruimte op de tafel om deze borden op tafel te kunnen zetten. Ik kreeg mijn bord in de handen geduwd terwijl iemand anders intussen de borden van het voorgerecht kon weghalen. Ondanks alles was er op het eten niets aan te merken.

Deze week hebben we ook het contract voor een ander (kleiner) appartement bijna afgerond. Nadat Annet vanaf juni a.s. definitief terug gaat naar Nederland, blijf ik, zoals het nu laat aanzien, nog een jaar in Cartagena werken en wonen. Zoals al eens in één van onze eerste berichten (die toen nog per e-mail werden verstuurd), gemeld, wonen wij in een appartement wat zelfs voor ons tweeën te groot was, laat staan voor mij alleen. Ik ga nu binnen hetzelfde gebouw een stuk lager en kleiner wonen. Ik ga van de 28e verdieping verhuizen naar de 10e verdieping naar een volledig ingericht appartement. Het appartement is eigendom van een gepensioneerd Nederlands echtpaar dat zelf het grootse deel van het jaar in Florida woont. Naar verwachting word ons meubilair eind april ingepakt en verstuurd naar Nederland waar het eind juni zal aankomen. Dit betekend, dat we vanaf eind april gaan verhuizen naar het andere appartement. Annet gaat daar ook nog even wonen totdat ze eind juni naar Nederland teruggaat. Zo gauw we er wonen, zal ik wat foto's meesturen.

Vandaag (zaterdag) moest ik omwille van de voortgang van het werk een aantal uren overwerken. Er moest n.l. een gedeelte van de nieuwe apparatuur aan boord gebracht worden. Toen ik rond 7 uur op de basis aankwam, mocht ik de auto niet op de voor mij normale parkeerplaats parkeren want, zo werd mij door de bewaking verteld, de stoet politie auto's, ambulance en andere auto's die de Colombiaanse president begeleiden als hij naar zijn weekend verblijf hier aan de overkant van de baai van Cartagena gaat, of er vertrekt, moest er parkeren. Op mijn vraag wanneer die dan wel niet kwamen, kreeg ik te horen dat dat rond 8:30 zou zijn. We waren om 7:30 net begonnen om de eerste van de vier kasten die aan boord gebracht moesten worden met een heftruck naar buiten te brengen toen die stoet (2 politieauto's met in totaal 10 agenten, 3 personen auto's en een ambulance) er al aan kwamen. Deze stoet parkeerde zodanig, dat de heftruck er niet meer langs kon en ze waren ook niet van plan om de auto's te verplaatsen. We moesten met de heftruck maar omrijden. Daarop heb ik politie officier gevraagd wanneer die president daar aan land zou gaan. Het antwoord was dat dat rond 8:30 zou zijn. Ik heb die politieofficier daarop vriendelijk verzocht om de auto's toch maar te verplaatsen omdat ons transport binnen een half uur gereed zou zijn en dus ruim voordat de president zou komen. Met tegenzin heeft hij toen toch maar opdracht gegeven om de auto's te verplaatsen zodat wij met ons werk door konden gaan. Uiteindelijk was onze klus (het aan boord brengen van die vier kasten) m.b.v. een grote hijskraan en een hoop werkvolk rond 9:30 geklaard. Na aan boord nog wat zaken gedaan te hebben, was ik om 10:30 weer in de keuken.

Pierre en Marion

het is maar goed dat er in data restaurant ook bij andere mensen van alles en nog wat gebeurde, anders zou ik toch nieuwsgierig zijn hoe jullie er uit zagen.
wij vinden het knap dat je de politieofficier op andere gedachten kon brengen en daarvoor nog eens niet uren moest wachten

groeten,

gerrit

Blijft toch een avontuur om in Columbia te verblijven. Zal wel de Wet van Murphy zijn geweest. Nog een geluk dat het eten wel smaakte.

Jullie huisje is inmiddels door de tijdelijke huurders verlaten. Deze week komen ze nog een keertje terug om de boel schoon te maken. Daarna zal de sleutel wel ingeleverd worden. Aan de ene kant jammer dat ze weg gaan, het is toch een leuk stel. Aan de andere kant is het nuurlijk ook weer mooi dat onze oude buuf in haar huisje terug keert.