Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 58 vanuit Colombia

Afgelopen zondag 5 december werden wij uitgenodigd voor een gezellig samen zijn met een aantal hier aanwezige Thales collega's rondom het zwembad bij Sugi & Ruud. Hier bleek, dat Sinterklaas een aantal Sinterklaas hulpjes in de persoon van collega's Ana, Rob en Cees had gestuurd met een aantal verrassingen in de vorm van 3,5 kg. pepernoten en voor ieder een chocoladeletter.

De Sinterklaas verrassingen.

De middag hebben we verder ingevuld met wat spelletjes zoals het bij een Sinterklaasfeestje behoort. We hebben o.a. het Koreaanse spel Janga gespeeld. Dit is een toren die is opgebouwd uit een groot aantal houten blokjes die om en om op elkaar zijn gestapeld. Het is dan de bedoeling dat iedere deelnemer steeds ergens zo'n blokje uit die toren weg haalt, het er weer boven op legd en waarbij die toren niet mag omvallen. Doordat er steeds meer blokjes op verschillende plaatsen zijn weggehaald, word het op een gegeven moment een erg wankele toren. Diegene bij wie de toren omvalt, is de verliezer.

Annet heeft ergens een blokje weggehaald en legt die nu boven op de toren

Gerrit aan zet, waarbij de toren wel wankelt, maar toch nog blijft staan.

Ja, en bij Ruud gaat het mis. Hij is de verliezer

Dit Sinterklaasfeestje is 's avonds uiteraard weer afgesloten met een etentje.

Afgelopen woensdag hadden we weer eens een vrije dag, nu omdat het Maria Onbevlekte Ontvangenis was. Deze dag zijn we op kraamvisite bij onze hulp Liliana geweest. Zij was n.l. op 26 november jl. bevallen van een dochter met de naam Nathalia.

Lililana met haar man en dochter Nathalia. Rechtsonder de gehele familie incl. Oma en Opa

Omdat we niet precies wisten waar ze woonden, hadden we een bepaald punt afgesproken waar men ons zou komen ophalen en dat gebeurde door Oma Gloria die zich door een motor taxi liet brengen. Nadat ze bij ons was ingestapt gingen we op weg en dan kom je door buurten waar het armoe troef is. Ook het huis waar Liliana woont staat in zo'n buurt. Het huis is weliswaar van steen maar heeft in plaats van een deur alleen maar een hek. Omdat het hier altijd warm is, is dat op zich niet zo'n groot probleem alleen privacy ontbreekt er dan natuurlijk wel. Als dakbedekking zitten er Eterniet golfplaten op die hopelijk wel asbest vrij zijn hoewel ik daar niet zeker van ben. Het huis is ongeveer net zo groot als onze slaapkamer. Nou moet ik wel zeggen, dat we een overdreven grote slaapkamer hebben waar wel 4 tweepersoonsbedden in kunnen staan. Dit huisje heeft echter maar twee slaapkamers voor in totaal 5 volwassenen (Opa, Oma, Liliana en haar man, een zoon van 24) en een zoon van 14 en dan de baby Nathalia nog. Verder heeft het een kleine keuken en een kleine woonkamer met twee plastic tuinstoelen, een schommelstoel en een 2-zitsbank. Als je dit dan allemaal ziet, dan hebben we het in Nederland allemaal maar goed voor mekaar en zijn we rijk in verhouding met deze mensen.

Nadat er speciaal boodschappen voor waren gedaan, kregen we een glas eigengemaakte Coco Limonada aangeboden. Dit is een erg lekkere frisse drank, gemaakt van kokosmelk, gemalen kokos en gemalen ijs. Als je dit zelf op een terras besteld, zitten er ook nog vaak verschillende soorten sterke drank bij in. Dit mag je natuurlijk van deze mensen niet verwachten.

karin

Dat cocos drankje is ook wel erg lekker!

vrijburgjes

mooie fotos gerrit,en een mooi gebaar om op kraam viste tegaan. en wil je voor ons ook het spel mee brengen. gr joke. .

Mariska

Dat cocos drankje lijkt mij ook wel erg lekker, leuk om zo op de hoogte te blijven van alles wat jullie mee maken.
Groetjes Mariska

Alice

Daar hadden jullie dan een geschikte ( heilige ) dag voor uitgekozen om op kraamvisite te gaan. Gek hé dat het per land en wereld deel zo verschillend is. Dan wordt je wel weer met de neus op de feiten gedrukt. Dan zijn wij toch wel erg rijk. Jullie zien er goed uit op de leuke foto's. Tot gauw!!!!!!

Peter en Mirije

Leuk zo die spelletjes! Ik heb van Sint ook een mooi spel gekregen.
Hopelijk krijgen jullie een witte kerst! Nu ligt er weer een lekker pakje..

Groetjes!