Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 57 vanuit Colombia

Doordat wij als Nederlanders (samen met Sugi & Ruud) al behoorlijk bekend, beroemd en berucht zijn in Cartagena, hebben we al behoorlijk wat connecties opgebouwd. Zo werden we afgelopen zondag door Jhon, één van de obers van het restaurant San Bernabé op het Plaza Santa Domingo, waar wij geregeld komen eten, uitgenodigd voor een lunch in een typisch Cartagenees restaurant. We zijn om 12 uur in twee auto's met 7 personen (Sugi & Ruud Muermans, Jhon, Shirley (vriendin van Ruuds zoon), Nelson (security van restaurant San Bernabé) en Annet en mijn persoon op pad gegaan. Na ongeveer 45 min. kwamen we aan. Je zit er pal aan de straat maar het was er hartstikke druk. Een aantal van ons kozen voor het gerecht Sancoche. Dit is een typisch Colombiaanse maaltijdsoep. Het is zo'n beetje de Colombiaanse variant van de goed gevulde Hollandse erwtensoep. Er zit van alles in, zoals stukken maiskolven, groentes, yuca (soort aardappel) en runderribben. Er was ook een versie die gevuld was met stukken kippenvlees. Bij deze soep werd ook nog kokos rijst geserveerd.

Colombiaanse maaltijdsoep Sancoche

Dit zijn de ingrediënten die in de soep zitten

Er was ook een gerecht met vlees, rauwkost en yuca. Yuca word is een lange wortel die na koken als een aardappel word opgediend en ook zo smaakt.

Colombiaanse lunch met vlees, rauwkost en yuca.

Na het eten werden we door de eigenaresse uitgenodigd, om even in de keuken te komen kijken. Het was bepaald geen 3-sterren Michelin keuken maar dat merkte je niet aan het eten dat we kregen, want dat was voortreffelijk.

De barbecue

De 'soepkeuken' met Shirley en Ruud

De verschillende gerechten op het vuur

Even meehelpen bij het roeren van de soep

De afwaskeuken

Bij het eten kregen we een lokaal drankje, dat wat zoetig smaakte maar wel lekker was. Het werd in een emmer aangemaakt. De naam ben ik vergeten, maar het werd gemaakt van iets dat uit een bepaalde boom kwam. Men liet ons later een blok van dit materiaal zien. Het kwam ons bekend voor. In elke supermarkt zie je die blokken liggen, maar wij hebben altijd aangenomen dat het blokken zeep waren zoals die vroeger werden gebruikt bij de was. Zo zie je maar weer, dat je je snel kunt vergissen en dat er iets lekkers van gemaakt kan worden.

De rest van de week is het met uitzondering van de gigantische tropische buien rustig verlopen. Als al die regen hier in de vorm van sneeuw was gevallen, had er nu wel een laag van 3 meter gelegen. Ook de lokale bevolking spreekt nu van uitzonderlijke regenbuien die ze nog maar weinig keren eerder hebben meegemaakt. Toen Annet tijdens één van die regenbuien het auto portier opende, bleek dat het water nog maar 2 centimeter onder de dorpel stond. Nog een paar centimeter erbij, of we hadden natte voetjes in de auto gekregen. Een geluk is altijd weer, dat na zo'n bui het water binnen een paar uur weer is verdwenen.

Tineke

Zo te zien en te lezen hebben jullie weer een leuke week gehad!! Volgens mij was het wel gezellig!!
Zoas jullie weten heeft het hier goed gesneeuwd. Lotte is er dit jaar gelukkig helemaal weg van. Ze vindt het super en lan er geen genoeg van krijgen. Hopelijk vindt ze dat over ongeveer 4 weken ook zo!! We hebben er allemaal erg veel zin in.
Vanmiddag gaan we naar Karin, waar ook Erik en Sits komen, om dan een gezellige sinterklaas middag te vieren. Met cadeuas en lekker gourmetten, mmmm.
Tot horens!!

xxxx Van ons allemaal

Erik van der Veen

Hoi Allemaal daar,

Ziet er voortreffelijk uit allemaal en zeker voor een vleesliefhebber. Maar de gourmet van Karin zal zeker ook smaken vanmiddag.
Groet,
Erik en Sits

Pierre en Marion

zo te horen hebben jullie weer lekker gegeten, maar hoe kun je de namm van een lekker drankje nu vergeten, of was het drankje zelf de oorzaak?
hier verder ook niet veel nieuws, we hebben wel een dag afgesproken tussen kerst en nieuw, als het goed is hebben jullie een mailtje ontvangen,
groeten uit het pittoreske Bergeijk

vrijburgjes

het eten zag er lekker uit. maar ik moet er niet aan denken dat ik al dat vlees op moet eten,gerrit zou er geen probleem mee hebben.trouwens gerrit kan zo aan de slag als kok als jullie weer terug komen.fijne week weer.