Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 54 vanuit Colombia

Nadat we onze visite (Ans & Arie) afgelopen zaterdag al iets van een bijzonder nat Cartagena hebben laten zien, kregen we zondag een dag zonder regen, dus tijd om eens in de zee te gaan zwemmen. De zee was echter zeer onrustig met hoge golven en eveneens een hoge waterstand.

Poseren voor de hoge golven

Mogelijk heeft dit te maken met voorbij trekken van de orkaan Tomas in het Caribische gebied ter hoogte van Aruba. We waren er vorige week na de gigantische tropische bui op dinsdag er al middels een brief die in de lift hing voor gewaarschuwd. Alleen waarschuwde men in die brief voor de orkaan Otto die ongeveer een maand daarvoor al voorbij was getrokken! Blijkbaar was men toen vergeten om deze waarschuwing bekend te maken. Men dacht blijkbaar 'Beter laat dan helemaal niet'. Het gevolg van de orkaan Tomas was, zoals gemeld, dat er hoge golven tot ca. 2 meter hoogte voorkwamen en de zee bij vloed weer rijkelijk over straat stroomde. Ondanks die hoge golven zijn we zondag met ons vieren wezen zwemmen en dat was onder deze omstandigheden een heel erg leuke bezigheid. De gevolgen van het hoge water zagen we later in de vorm van zandduinen die op straat zijn ontstaan en daar nog steeds liggen.

Het zand word teruggebracht naar de zee.

Hier en daar is men bezig om met schop en kruiwagen al weer terug naar zee te brengen en we zagen zowaar één shovel die ook bezig was om het van de straat te halen. Alleen die schoof het op een hoop op straat. Bij de eerstvolgende vloed werd deze hoop zand weer over de straat verdeeld en kon men weer opnieuw beginnen. Ja, zo blijft er altijd werk!

Deze week was het verder de week van de jaarlijks terugkerende festiviteiten rondom de Miss Columbia verkiezingen en de onafhankelijkheid van Cartagena de Indias. Deze festiviteiten worden elk jaar rond de elfde van de elfde in Cartagena gehouden. Ondanks dat het er al jaren word gehouden, weten heel veel inwoners van Cartagena niet wanneer welke festiviteit word gehouden. Toen ik dinsdag bij de mensen van de Marine naar een soort van programma vroeg, kreeg ik verschillende antwoorden. De één zegt dat het op woensdagmorgen begint met een presidentiele parade terwijl de ander zegt dat die ‘s middags is. (Uiteindelijk is die parade toch op woensdagmorgen gehouden).

Ook wist de leiding niet te vertellen, wanneer men hier vrij heeft n.a.v. van al deze activiteiten. Wel is bekent dat er op donderdag de elfde van de elfde een parade is waar alle kandidaat Miss Colombia aan meedoen. Uit alles blijkt weer, dat een Colombiaan over het algemeen niet verder kijkt dan dat zijn neus lang is en dat ze morgen wel weer kijken wat er die dag gaat gebeuren.

Woensdagmiddag bleek er een optocht speciaal voor de schooljeugd te zijn met veel dans en trommels. Eén van de gewoontes tijdens deze en alle andere optochten is, dat men elkaar onderspuit met schuim uit spuitbussen en er daarna een handvol maïzena overheen gooit.

Bij Annet bleef het alleen bij schuim, Arie kreeg wel een handvol maïzena over zich heen, hier is helaas geen foto van gemaakt.

Donderdag hebben we bij Sugi en Ruud vanuit het zwembad naar de optocht met alle kandidaat Missen Colombia gekeken.

In het zwembad bij Sugi en Ruud tijdens de optocht.

Ik heb al eens eerder verteld, dat de President van Colombia tijdens sommige weekenden en vakanties en andere gelegenheden onze overbuurman is. Hij woont dan in zijn vakantiehuis aan de overkant van de Baai van Cartagena. Hemelsbreed ligt dat zo'n 3 km. bij ons vandaan

Als hij komt of gaat, gaat dat gepaard met heel veel begeleiding van allerlei mensen zoals politie, ambtenaren en ambulance personeel. Zo kwam hij afgelopen maandag weer eens met een groot gevolg in 5 auto's, een bus en een aantal politieauto's aan. Als hij er is, ligt er een marineschip voor anker vlak bij zijn buitenverblijf. Dinsdagmorgen vanaf 7 uur stonden alle begeleidende auto's, politie en ambulance al weer op de marinebasis te wachten omdat hij blijkbaar weer zou vertrekken. Uiteindelijk om 10:15 bleek hij in aantocht te zijn met als gevolg, dat alles in beweging kwamen en men hun positie dicht bij de steiger wilden innemen. Op datzelfde moment waren echter marine mensen bezig om speciale (kwetsbare) kabels af te meten t.b.v. ons werk aan de fregatten en dat deden ze op de toegangsweg naar die steiger. De eerste politie auto wilde zo over die kabels heen rijden. Op dat moment kwamen collega Ruud en ik aan lopen. Ruud heeft de politie auto tegengehouden en gezegd, dat ze niet over die kabels mochten rijden. Daarop ontstond er een hele discussie met de marine mensen over het feit wat er belangrijker was, t.w. de president laten wachten of de kabels weghalen. Nadat één van die agenten met een collega had overlegd, werd bepaald dat de president de hoogste prioriteit had en dat de kabels weggehaald moesten worden, hetgeen dan ook morrend door de marinemensen werd gedaan. Wij vonden het wel grappig, dat wij als Nederlanders, Colombiaanse politieagenten en indirect ook de president tegen hebben gehouden en daarmee duidelijk hebben gemaakt, dat niet altijd alles zomaar moet wijken voor overheidsdienaren.

Vandaag (zaterdag) is er een roeibotenparade met op elke boot een kandidaat Miss Colombia. Elke boot word door zes Marine kadetten geroeid. Deze eindigt bij Club Naval. Dat is de Mess voor Marine Officieren. Wij hebben daar ook toegangskaarten voor gekocht en gaan er dus ook naar toe om de dames van wat dichterbij te kunnen bekijken. Na afloop treed er een in Colombia bekende life band op. Afhankelijk van wat wij er mee maken, kom ik er volgende week wel op terug.