Annet-Gerrit-Potman.reismee.nl

Bericht Nr. 44 vanuit Colombia

Deze week zijn we begonnen aan een drukkere dan normale week omdat we onze dochters, schoonzoon en kleindochter over de vloer hebben. Ondanks dat, vinden we het hartstikke gezellig dat zij er zijn en dat we op die manier onze eigen gezin weer voor een paar weken bij elkaar hebben. Doordat Lotte nog maar 2 ½ jaar is, kun je natuurlijk nog geen lange dagtochten ondernemen maar dat mag de pret niet drukken. Alleen het feit dat we een zwembad in het appartementengebouw hebben en ook nog een heel groot zwembad (zee) voor de deur maakt weer een hele hoop goed. Lotte vond de eerste keer in het grote zwembad (zee) niet zo leuk omdat het water zout was en er overal zand lag. Ze wilde in het begin dan ook alleen maar in het blauwe zwembad zwemmen. Maar na een paar dagen was ze over de vrees voor het zoute water heen en nu rent ze zonder na te denken de zee in en vind ze het prachtig. Daarom heb ik voor maandag een vrije dag opgenomen en gaan we met ons allen naar één van de Rosario eilanden dat hier zo'n 3 kwartier varen vandaan ligt. We gaan daar snorkelen en indien mogelijk naar een soort van dolfinarium dat bij een ander eiland in de buurt in zee is gebouwd. Zelf zijn we er al eerder geweest. Nu maar eens kijken, hoe de kids het vinden.

Midden deze week werden we verrast met een maandelijkse rekening voor de elektriciteit. Normaal betalen we zo rond de COP 100.000,- (Colombiaanse Pesos). Dit is tegen de huidige koers zo'n € 45,-. Tot nu toe vonden we dat we niet veel voor elektriciteit hoefden te betalen gezien het feit, dat we 8 airco systemen in huis hebben. Weliswaar staat alleen de airco in de inloopkast 24 uur per dag aan om te voorkomen dat de kleding muf gaat ruiken en alleen de airco in onze slaapkamer staat alleen 's nachts aan. De rest van het appartement kunnen we redelijk 'gekoeld' houden door, als de zon weg is, alle ramen tegen elkaar open te zetten.

Onze Noorse boven buurman had mij al eens gevraagd hoeveel wij moesten betalen en toen we hem het bedrag noemden, was hij erg verbaasd. Tot aan het moment dat wij er kwamen wonen, betaalde hij zo'n COP 500.000,- per maand en daarna moest hij plotseling iedere maand meer dan COP 1.000.000,- (1 miljoen) betalen. Hij had dan ook het idee, dat hij voor ons mee moest betalen. Hij vertelde ook, dat bij vrienden van hem elders in het gebouw dat ook was gebeurd. Omdat de elektriciteit meters voor alle appartementen ergens in het gebouw weggewerkt zijn en ze via Internet rechtstreeks door Electricaribe (Colombiaanse stroomleverancier) worden uitgelezen, kun je zelf niets controleren. Maar onze boven buurman heeft zelf ergens een meter op de kop getikt en kwam er toen achter dat hij niet voor ons meebetaalde, maar dat zijn maandverbruik steeds dubbel in rekening werd gebracht.

Ik weet niet, of het door de actie van de boven buurman is gekomen, maar wij kregen deze week plotseling wel een erg hoge maandrekening aangeboden. Terwijl er volgens de specificatie geen enkele kilowatt was verbruikt, moesten wij wel COP 10.668.760,-!! (ca. € 4800,-!!) betalen voor de maand Augustus. Ons kennende, gingen we daar niet mee akkoord en ben ik naar het kantoor van Electricaribe gegaan. Na ca. 30 minuten wachten met zo'n 30 man in een klein kantoor met 9 balies, was ik aan de beurt. Ieder moet op zijn beurt wachten en daarom moet je daar een nummertje trekken, maar gelukkig kreeg ik van een vriendelijke mevrouw haar nummer aangeboden omdat ze die zelf niet meer nodig had. Hierdoor kon ik zo'n 20 personen voorbij lopen die voor mij al binnen waren. Ja, soms zit het mee in dit land van het eeuwige wachten. Aan de balie werd mij na een kwartier onderlinge discussie duidelijk gemaakt, dat als ik stroom verbruikte, ik in Colombia dat wel moest betalen. Gelukkig had ik alle vorige facturen met betaalbewijs meegenomen en kon daar mee aan tonen, dat ik geen wanbetaler was. Daarop wisten zij het ook niet meer en werd ik terug gestuurd naar de administratie van het gebouw. Omdat daar niemand aanwezig was, ben ik doorgereden naar de makelaar omdat we een huurcontract met hem hebben. (dat is hier normaal, hier heb je een huurcontract met de makelaar en niet met de eigenaar). De makelaar ging gelijk bellen met Electricaribe en kreeg toen als antwoord dat we elke maand te weinig hadden betaald. Electricaribe beweerde dat er steeds twee verschillende bedragen op die facturen stonden en dat wij dus steeds de laagste hadden betaald. Wij hebben die verschillende bedragen nog nooit zien staan en bij navraag aan collega Ruud, had die dat ook nog nooit gezien. Ook op de laatste factuur die Ruud nog niet had betaald, stond er 2x hetzelfde bedrag vermeld, n.l. 1x keer op de factuur zelf en 1x keer op een afscheur strookje dat aan deze factuur zit. Dit strookje word door de kassière van de supermarkt waar je betaald, er af gescheurd en als bewijs van betaling doorgestuurd naar Electricaribe, althans daar ga ik van uit. Omdat we tot nu bij vier verschillende supermarkten hebben betaald, zouden al die kassières steeds dezelfde fout gemaakt moeten hebben zowel bij ons maar ook bij heel veel andere klanten. Dit verhaal gaat er bij ons niet in. Via de makelaar heb ik nu gevraagd om mij die afgescheurde strookjes op te sturen om te controleren of wij inderdaad steeds het verkeerde bedrag hebben betaald. We wachten nog op die strookjes en tot dan betalen we niet. Dit krijgt dus nog een vervolg.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!